Po skončení 2. svetovej vojny sa československá armáda a zbrojný
priemysel začal orientovať na unifikáciu výzbroje so sovietskou armádou. Predo na
jar roku 1950 boli zastavené práce na projektoch ktoré tomu nevyhovovali. Toto
postihlo aj vývoj 30mm protilietadlového dvojkanónu ZK 453. Jeho prvý prototyp bol
hotový v roku 1949 a nadväzoval na projekt Br 303, ktorý bol vyvíjaný počas
okupácie pre nemeckú armádu. Po posúdení sovietskymi odborníkmi bolo rozhodnuté zbraň
dokončiť a pdrobiť záverečným skúškam. Zbraň bola zaradená do výzbroje pod označením
30mm PLDvK vz.53.
V polovici šesťdesiatych rokov bol kanón modernizovaný a umiestnený
na opancierovaný podvozok terénneho vozidla Praga V3S. Dostal označenie
30mm PLDvK vz.53/59 "JEŠTERKA".
Obsluhu dvojkanóna tvorilo 6 mužov: veliteľ, strelec, dvaja nabíjači a
dvaja podávači.
30 mm PLDvK vz.53 bol určený na protivzdušnú obranu jednotiek, ako aj
na boj s pozemnými cieľmi. Dvojkanón plnil bojové úlohy väčšinou v batérii i keď
jeho konštrukcia umožňovala použitie jednotlivej zbrane na samostatnú paľbu. Pri
streľbe sa spodná lafeta spúšťala z kolies na tanierové podpery. Ak si to bojová
situácia vyžadovala, dalo sa z dvojkanóna strieľať aj počas jazdy v prepravnej
polohe, bez spustenia lafety.
Protilietadlový dvojkanón sa skladá z dvoch protilietadlových kanónov
a z vrchnej a spodnej lafety. Základnými časťami vrchnej lafety sú: základňa, pravá
a ľavá bočnica, medzi ktorými je uložená kolíska s kanónmi. Pravú a ľavú bočnicu spája
do jedného celku predná a zadná výstuha. Konštrukčne je predná výstuha širšia a má
zospodu rebrovanie. K pravej bočnici je upevnená debna s akumulátorovými batériami a
vyvažovačom. Vrchná časť ľavej bočnice je smerom dozadu predĺžená a vytvára rameno,
ktoré má na konci objímku pre uchytenie zameriavača. Pod ramenom je uchytený jednosmerný
elektromotor pre napätie 24V, s výkonom 800W pri 1000 ot.min '. Pred elektromotorom
na vonkajšej stene ľavej bočnice je uchytenie pre námerové riadidlo. Pod ním je
skrinka pre spínač elektromotora. Vzadu na bočnici je upevnená konzola pre sedadlo
strelca. Pred sedadlom sa nachádzajú riadidlá pre námer a odmer, pričom umožňujú náhon
elektromotorom alebo ručne. Elektromotorový náhon sa používal pri streľbe na vzdušné
ciele a ručný pri streľbe na pozemné ciele, alebo pri poruche elektrozariadenia.
Na ľavej strane základne sú umiestnené pedále - brzdový a spúšťací. Brzdový pedál strelec
ovláda pravou nohou a používa sa pri streľbe na pozemné ciele alebo v prípade rýchleho
zastavenia vrchnej lafety pri zmene jej otáčania. Spúšťací pedál s tlačidlom spínača
strelec ovláda ľavou nohou. Tlačidlo sa nachádza v hornej časti pedálu. Tvarovo sú
pedále rovnaké. Mieridlá umožňujú mierenú paľbu na vzdušné i pozemné ciele. Na vzdušné
ciele slúžil protilietadlový zameriavač s kruhovou muškou a na pozemné ciele zameriavací
ďalekohľad 3x8°, vz.47. Neskoršie sa použil protilietadlový zameriavač vz.61 používaný
aj u PLDvK vz.53/59 na nízko letiace vzdušné ciele, aj na pohyblivé a pevné pozemné
ciele. Zameriavač bolo možné použiť vo dne aj v noci pri rozsahu teplôt od -40° do +50°C.
Neoddeliteľnou súčasťou zameriavača vz.61 je zameriavací ďalekohľad 1°x46°.
Spodná lafeta tvorí základnú nosnú časť celého kanóna. Slúži na prepravu
dvojkanóna a usadenie lafety do palebného postavenia pomocou štyroch tanierových
podpier. Spodná tvorí kríž. Strednú časť tvorí skriňový nosník v tvare kosoštvorca,
vpredu a vzadu prechádzajúci do prednej a zadnej nápravy. Po stranách má trojuholníkové
výčnelky, v ktorých sú uložené tanierové podpery. Ďalšie podpery sú uložené v prednej
a zadnej časti lafety. V strede spodnej lafety je umiestnený nosný okruh pre otáčanie
vrchnej lafety s kanónmi. Na zadnej náprave v zadnej časti sú tri otvory
pre zadné svetlá.
Obrysové svetlá majú červené sklo a sú umiestnené na pravom a ľavom
okraji zadnej nápravy. Brzdové svetlo má oranžové sklo a je umiestnené len pri
ľavom obrysovom svetle. Medzi svetlami v strede je pomocný záves, ktorý umožňoval,
podľa potreby, prepravu aj dvoch lafiet za sebou. Predné kolesá sú voditeľné.
Pruženie zabezpečujú torzné tyče, na ktorých sú nasunuté ramená kolies. Kolesá sú
uchytené na výkyvných ramenách, pričom predné kolesá majú ramená prispôsobené
vodiacenu ústrojenstvu. Zadné kolesá sú upevnené na náboji kolesa, na ktorom je
uchytený brzdový bubon. Brzda umožňovala pribrzďovanie kanóna pri presune, a to
buď priamo ručným ovládačom na páke brzdy, alebo ťahom za brzdové remene upevnené
na páke brzdy. Brzda je mechanická, bubnová, ovládaná pákou cez tiahlo na brzdový
kľúč a brzdové čeľuste. Ručná brzda slúži na zaistenie lafety proti pohybu po jej
odpojení od ťažného vozidla a na pribrzďovanie pri premiestňovaní kanóna v teréne.
Pre spúšťanie lafety v palebnom postavení a na jej stabilizovanie sa používa
spúšťacie a zdvíhacie zariadenie. Spodná lafeta sa zdvíhala pákou umiestnenou
na pravej strane trojuholníkového výbežku a to pohybom z polohy "P" (paľba)
do polohy "J" (jazda). Na spúšťanie lafety je činnosť páky opačná. Kanóny sa
nabíjali pomocou nabíjacích pásov s desiatimi nábojmi.