Vyslobodzovací automobil Praga AV- 3 je určený na vyslobodzovanie
zapadnutých a poškodených vozidiel, prepravu nepojazdných vozidiel do dielní, opravu
vozidiel (ako žeriav pri montáži napr. motorov), preprave nákladu do hmotnosti
3000 kg na háku žeriava.
Podvozok vyslobodzovacieho automobilu tvorí upravený podvozok
nákladného automobilu Praga V3S. Úprava spočíva v skrátení rámu za poslednou
nápravou. Ďalšia úprava je na prevodovom ústrojenstve. Z prídavnej prevodovky je
vyvedený reťazový prevod do predlohovej skrine, z ktorej je kĺbovým
spojovacím hriadeľom vedený náhon na navijak. Z predlohovej skrine je reťazovým
prevodom vedený náhon na jednotlivé prevodové skrine, cez ktoré sa ovládajú bubny
lán žeriava.
Žeriav je zložený z pomocného rámu, z konštrukcie žeriavovej
nadstavby a ramien žeriava. Po stranách pomocného rámu sú upevnené zadné blatníky
so schránkami pre výbavu vozidla. V prednej časti pomocného rámu je upevnená
konštrukcia žeriavovej nadstavby. V spodnej časti žeriavovej nadstavby
v strede sú umiestnené prevodové skrine, cez ktoré sa ovláda pravý a ľavý navíjací
bubon žeriava. Žeriav má dve ramená, ktorých otočné uloženie a na sebe nezávislý
náhon bubnov umožňuje žeriavu vyslobodzovanie alebo zdvíhanie bremien do hmotnosti
3000 kg, z ktorejkoľvek strany vozidla. pracovný rozsah žeriava je 270° a
pracovná výška ramien žeriava 2,45- 3,9 m. Žeriav pri práci po stranách
vozidla môže byť stabilizovaný dvomi vysúvateľnými podperami, upevnenými v hornej
časti žeriavovej nadstavby.
Navijak je umiestnený v strede pomocného rámu nad zadnými nápravami
vozidla. poháňaný je kĺbovým spojovacím hriadeľom od predlohovej skrine, ktorá je
pod konštrukciou žeriavovej nadstavby. Dĺžka lana navijaku je 55 m a ťažná
sila navijaku 3000 kg.